כך תצליחו בעסק

0 7

השבוע התפרסמו נתונים ולפיהם כל עסק עשירי באשקלון נמצא בסכנת סגירה. היועץ הכלכלי צפריר עקב מנתח את הדוח ונותן המלצות לבעלי עסקים איך לשמור על העסק גם בתקופות קשות

איני יודע מהו המקור של האמרה הבאה “יש שלושה סוגי שקרים: שקרים, שקרים גסים, וסטטיסטיקה” .יש כאלו שמשייכים אותה לבנימין ד’יזראלי (1804-1881) שהיה סופר ומדינאי בריטי ממוצא יהודי וישנם כאלו שמשייכים אותה למארק טווין (1835-1910) שהיה סופר אמריקאי. בכל אופן, ברור שהאמרה הזו ותיקה וקיימת כבר שנים רבות. מי שלמד קצת סטטיסטיקה יודע שהדבר אינו נכון ושסטטיסטיקה היא כלי מצוין לניהול של מערכות גדולות ומורכבות. יחד עם זאת לרוב התקשורת משתמשת בסטטיסטיקה באופן שהוא פשוט לא רלוונטי לקהל שמאזין/ צופה/ קורא ומכאן לעתים נתונים אלו נראים כשקר. בימים אלו מתפרסמים נתונים שליליים אודות מצבם הפיננסי של העסקים באשקלון, אין מחלוקת על כך שעדיף היה שהנתונים יהיו טובים יותר והמגמה הכללית תהיה שיפור במצב העסקים ולא הרעה במצבם. מקבלי ההחלטות ברמה המקומית צריכים להיות ערניים להרעה במצב העסקים הכללי שכן יש להם יכולות רבות לסייע לעסקים בעיר הן בטווח הזמן הקצר ובעיקר בטווח הזמן הארוך על ידי תכנון נכון יותר של אזורי העסקים, שיפור התשתיות לאזורי המסחר והעסקים בעיר ובעיקר הפחתת נטל מבעלי העסקים הן בתחום הארנונה והן בתחום רישוי העסקים. גם בעלים של עסקים גדולים באשקלון, ניתן לאפיין אותם כעסקים שעובדים עם כלל המגזרים והלקוחות בעיר והרוב המוחלט של הלקוחות שלהם שייך לאזור אכן עלולים לספוג ירידה ברווחיות ולחוות גם הרעה בעסק שלהם. גם אלו צריכים לתת את הדעת על ההרעה הכללית ולגבש תכנית פעולה שתכליתה הינו נטרול ההשפעה הכללית על מצבו הפיננסי של העסק שלהם. בשונה מבעלי העסקים הגדולים ומקבלי ההחלטות בעיר הנתונים אודות מצבם של כלל העסקים בעיר אינו מחייב השפעה ישירה ושלילית גם על העסקים הזעירים והקטנים (כאלו שמעסיקים עד 20 עובדים). עסקים אלו בעלי גמישות רבה יותר שמאפשרת יכולת טובה יותר לבצע התאמות ושינויים במודל העסקי שלהם באופן שיאפשר להם להימנע מהיגררות מטה ולעתים אף יסייע להם לצמוח. דוגמא טובה שממחישה את העובדה שלא חייב להיות קשר בין הסטטיסטיקה למצבכם היא הדוגמא הבאה: נניח שבאשקלון ישנן רק שלוש חברות אשר מייצרות את מוצריהן ללא כל חומרי גלם והעלות הכוללת של המוצרים היא מיליון ₪ לשנה לפי החלוקה הבאה חברה א’ 500 אלף ₪, חברה ב’ 450 אלף ₪ וחברה ג’ 50 אלף ₪. עברה שנה וחברה א’ מייצרת בשווי של 600 אלף ₪, חברה ב’ מייצרת בשווי של 500 אלף ₪ וחברה ג’ פשטה את הרגל. התוצר עלה ל – 1.1 מיליון ₪, כלומר המשק צמח ב- 10%. ספרו את זה למנהלים ולעובדים של חברה ג’. המלצה נוספת לכלל העסקים היא צרו את הסטטיסטיקה שלכם, תמדדו כל נתון אפשרי לאורך זמן ותנסו לשפר את הנתונים מדי חודש בחודשו. גם אתם בעסק המקומי הקטן שלכם תתכוננו כבר היום לסיבוב הבא ובפעם הבאה תהיו מוכנים עם שירות או מוצר מתאים לקהל לקוחותיכם. לא חייבים להיות חדשניים כמו אפל, מספיק להיות ערניים מספיק ולספק מענה לצרכיהם המשתנים של הלקוחות. הכותב הינו מנכ"ל חברת עין צופיה ייעוץ כלכלי, המספקת שירותי ייעוץ כלכלי וניהול כספים לעסקים ולפרטיים. לפניות:  office@ayintzofia.co.il 08-6744798

Loading...